Bude obsah stránky statický alebo dynamický ?
Hlavný rozdiel medzi statickou a dynamickou stránkou je v spôsobe aktualizácie jej obsahu:
Statická stránka - celý jej obsah sa vpisuje do zdrojového kódu hypertextového dokumentu a zobrazuje sa v prehliadači návštevníka stránky vždy rovnako. Ich obsah môže väčšinou meniť len programátor stránky priamou úpravou zdrojového kódu.
Dynamická stránka - hlavný obsah stránky a zdrojový kód sú vzájomne oddelené. V zdrojovom kóde sa nachádzajú len odkazy, kde sú uložené informácie, ktoré sa majú zobraziť. Miestom uloženia je najčastejšie databázový systém alebo špeciálny textový súbor. Takáto stránka obsahuje vo väčšine prípadov užívateľské správcovské rozhranie. V ňom môže užívateľ podľa pridelených práv meniť obsah stránky podľa potreby. Celý systém riadenia takýchto stránok sa označuje súhrnným pojmom CMS-system (Content Management System - systém pre riadenie obsahu).
Možno by sa zdalo, že rozhodnutie o tom, či bude stránky statická alebo dynamická, nemá žiaden vplyv na jej grafický návrh. Nie je to však celkom tak. Je potrebné si uvedomiť, že dynamická stránka potrebuje istú mieru zovšeobecnenia. Pri statickej stránke presne vieme, ako bude vyzerať - máme určené texty, ich dĺžku, rozmery obrázkov a pod. Pri dynamickej stránke však musíme počítať s tým, že dĺžka textu sa bude meniť, čo môže ovplyvniť dizajn stránky. Najlepšie si tento rozdiel ukážeme na príklade.
V prvom príklade ide o klasickú ukážku dynamicky generovanej stránky. Celá zobrazovacia plocha je rozčlenená na jednotlivé bloky, do ktorých sa zobrazuje nadefinovaný obsah. Zaujímavé je predstaviť si, že ak by chýbal ľubovoľný blok zo stredu alebo z bokov stránky (tiež nazývaný kontajner), na dizajne sa mnoho nezmení. Zvyšné bloky sa preskupia tak, že budú tvoriť homogénny celok.
Na druhom príklade je vidieť jednoduchý statický obsah, podporený veľmi príjemne zladenou grafikou. Návštevník si z dominantného obrázku v strede obrazovky dokáže urobiť obraz o veľkosti firmy, pravý pruh jednoznačne poukazuje na odvetvie, ktorým sa firma zaoberá. Miera zovšeobecnenia je v tomto príklade veľmi malá, ak by chýbala niektorá časť stránky, narušil by sa celý jej dizajn.