Základné atribúty textu, vhodného pre publikovanie na Internete
Informačná hodnota - návštevníci prichádzajú na internetovú stránku preto, aby tam našli informácie. Správny text stránky by mal byť preto hodnotný a vzťahujúci sa k zameraniu stránky. Samozrejmosťou je dobrá znalosť Vašej cieľovej skupiny a tomu zvolený štýl a jazyk. Ponúknite čitateľom to, prečo pravdepodobne na stránku prišli a vžite sa do ich situácie. Vašu stránku si možno prácnym spôsobom vyhľadali a vybrali a teraz od nej očakávajú informácie. Ak ich raz sklamete nesúvisiacim obsahom, už sa k Vám nevrátia.
Stručnosť - buďte vo svojom vyjadrovaní stručný a postupujte od záverom k začiatkom. Ponúknite čitateľovi fakt a prinúťte ho čítať ďalej a oboznámiť ho s tým, ako ste k nemu prišli. Nezabúdajte, že ak návštevníka nezaujmete za 10 až 30 sekúnd, odchádza bez toho, aby čo len klikol na nejaký odkaz. Svoje príspevky vždy začnite zhrnutím tak, aby čitateľ vedel, čo sa v nasledujúcich riadkoch dozvie a čo mu to prinesie.
Prehľadnosť a správna členitosť - zabudnite na knihy a ich "plný" štýl zľava doprava. Čitateľ najprv stránku len skenuje očami a hľadá si záchytné body. Pomôžte mu:
krátkymi stránkami - na jednej zobrazenej stránke podajte jednu, významovo ucelenú informáciu. Zároveň však čitateľa podnecujte k návšteve ďalších častí stránky alebo pokračovaní textu.
krátkymi odstavcami - snažte sa v jednom odstavci vyjadriť jednu myšlienku, dĺžka by nemala presahovať 10 riadkov.
nadpismi, odrážkami, zoznamami - práve nadpisy, zoznamy či odrážky sú tými záchytnými bodmi, ktoré čitateľa prinútia zastaviť sa a prečítať si vybraný odstavec alebo odsek. Zoznamy ponúkajú prehľadné a stručné zobrazenie kľúčových informácií bez nutnosti nudného čítania s veľkým potenciálom na ich zapamätanie.
zvýrazňovaním kľúčových slov - v dlhšom texte sa snažte zvýrazniť kľúčové slová a tak pomôcť čitateľovi v orientácii. Ak ho práve čítaná časť nezaujíma, poskočí o zopár riadkov na zvýraznené kľúčové slovo a pokračuje v ďalšom čítaní.
Vhodne zvolený štýl - voľba štýlu sa vždy opiera o znalosť cieľovej skupiny.
Nepoužívajte mnoho cudzích slov. Ak to nie je potrebné, nenúťte čitateľa často siahať po ich vysvetlivkách.
Uvedomujte si, že s návštevníkom istým spôsobom komunikujete, buďte vo vyjadrovaní tak prirodzený, ako pri verbálnom kontakte.
Nepoužívajte dlhé a zložité popisné súvetia, rozčleňte ich do kratších viet. Dlhé súvetia robia text ťažko zrozumiteľným, príliš mnoho krátkych viet však čitateľa nudí.
Nepoužívajte nadpisy sloganového typu a nesnažte sa čitateľa nalákať na niečo, čomu už na prvý pohľad nemožno dôverovať (ak to samozrejme nie je vašim zámerom). Návštevník vašu stránku zavrie a už ju nikdy nenavštívi.
Už na začiatku si zvoľte, v akom vzťahu budete so svojimi návštevníkmi - kamarátskom, veselom, profesionálnom. Tomu prispôsobujte svoje príspevky.
Kľúčové slová - snažte sa používať v texte kľúčové slová, ktoré pomôžu pri vyhľadávaní vašej stránky na Internete. Vyhľadávacie roboty (ako napr. www.google.sk ) zaznamenávajú do svojej databázy najčastejšie sa vyskytujúce slová a tie potom používajú pri vyhodnocovaní hľadania užívateľov Internetu. Snažte sa slová používať v základných tvaroch, vyvážene na každej zobrazenej stránke. Tejto problematike s názvom SEO (z angl. Search Engine Optimization) sa budeme ešte venovať v 7. kapitole.
Uvedené rady sú len teoretickými poznatkami a pravidlami pre publikovanie na Internete. Aplikovať ich v praxi si však vyžaduje dlhodobý tréning a pozorovanie reakcií čitateľov. Neváhajte navštevovať stránky podobného zamerania ako tie vaše, sledujte jazyk a zvolený štýl. Výsledkom pozorovaní, naštudovaných vedomostí a praxe by mal byť ľahko čitateľný, ale obsahovo hodnotný a originálny text.