Spôsob prezerania stránky
Mnohé výskumy, zaoberajúce sa sledovaním spôsobu prezerania stránok, dokázali, že návštevník sa pohybuje po celej ploche okna spôsobom, ktorý je možné štatisticky sledovať a vyhodnotiť. Na testy sa používa reálna internetová stránka, pričom úlohou respondentov bolo nájsť presne zadanú informáciu.
Obrázok ukazuje približné rozdelenie okna prehliadača užívateľom Internetu. Nejedná sa pritom o fyzické rozdelenie stránky, ale o virtuálne plochy, ktoré návštevník stránky sleduje očami. Nasledujúce fakty boli vedecky dokázané na akceptovateľnej vzorke respondentov:
návštevník sa najprv pozrie do stredu obrazovky
prejde postupne zrakom na ľavú stranu
z ľavej strany sa presunie na pravú stranu a zastaví sa na hranici okna prehliadača.
Tento postup sa prekvapivo opakoval u drvivej väčšiny respondentov. Najzaujímavejším faktom je, že celý proces prezerania stránky trval v priemere len 11 sekúnd.
Zámerne bola vynechaná spodná časť stránky. Tá je prezeraná najmenej, pretože návštevník väčšinou nájde to, čo hľadal, už predtým, ako sa tam stihne pozrieť. Ak už aj jeho pohľad zaujme niečo v dolnej časti okna prehliadača, návštevník prekvapivo posunie stránku hore tak, aby sa obsah spodnej časti presunul do stredu okna.
Z týchto informácií je jasné, že najdôležitejšie informácie, ktoré chceme návštevníkovi ponúknuť, je potrebné umiestniť do strednej časti. Ako si neskôr ukážeme, nemyslí sa tým geometrický stred stránky, ale stredná časť v našom cvičnom obrazci. Je dôležité nezabúdať na to, že rozdelenie na obrázku je "virtuálne", teda že ak aj má stránka iné rozloženie (hlavný obsah vľavo, panel v pravo, bez spodnej časti), pohľad návštevníka sa aj tak pohybuje po tejto približnej trase.
Tip:
Skúste sledovať Váš spôsob prezerania internetových stránok rôzneho zamerania. Určite sa prichytíte pri tom, ako stránku len zbežne "skenujete očami" a hľadáte záchytné body v podobe zväčšeného písma, blikajúcich obrázkov alebo výrazných nadpisov.